categoryMenu_new
 
  Home
  EXTRAORDINARY AH Teaching from Spiritual Hierarchy
  AbundantHope
  NEW READERS! Read Here First
  Supporting AH
  Leadership of AbundantHope
  Announcements
  Regional AH Sites
  Other Sites with AH material
  Contact Us
  Becoming A Messiah
  OUR PUBLIC FORUM IS OPEN TOO ALL
  Mission Ideas
  System Busting
  Cleric Letter/English
  Translations of Cleric Letter
  AH Member Writings
  Candace
  Ron
  Rosie
  Jess
  Brian's Poetry
  James
  Giuseppe
  Esteban
  Telepathic Messages
  Candace
  Jess Anthony
  Vince
  Leonette
  John
  Adam
  Bela
  Joyce
  Hazel
  Kibo
  Peter
  Rosie
  Johan
  Lucia
  Lucia G
  Rubens
  Shellee-Kim
  Ben
  Dorothea
  Solon
  Others
  Targeted Messages
  Hano
  Light Flower
  Changing The Face Of Religion
  - Phoenix Journals - PDF in German
  Candace on Religion
  Other Spiritual Pieces
  Gems from God Like Productions
  Spiritual Nuggets by the Masters
  Phoenix Journals
  Phoenix Journals - PDF
  Telepathic Messages PDF books
  Selections from the Urantia Book
  Illustrations For The Urantia Book
  CMGSN Pieces
  THE WAVE
  Environment/Science
  David Crayford and the ITC
  Health and Nutrition
  Podcasts, Radio Shows, Video by AH
 
  Political Information
  True US History
  Human/Animal Rights
  The Miracle That Is Me
  Education
  Resources
  911 Material
  Books - eBooks
  government email/phone #'s
  Self Reliance
  Video
  Websites
  Alternative News Sources
  Art and Music
  Foreign Sites
  Health and Healing
  Human/Animal Rights
  Scientific
  Spiritual
  Vegan Recipes
  Translated Material
  Dutch
  Gekanaliseerde berichten Jess
  Gekanaliseerde berichten Candace
  Gekanaliseerde berichten Anderen
  Artikelen/berichten
  French
  Canal Jess
  Par Candace
  Other Channels
  Articles
  German
  Telepathische Nachrichten (Candace)
  Telepathische Nachrichten (Jess)
  Telepathische Nachrichten (div.)
  AH Mitgliederbeiträge (Candace)
  AH Mitgliederbeiträge (Jess)
  Spirituelle Schätze
  Italian
  Translations - Candace
  Translations - Jess
  Translations - Others
  Portuguese
  by Candace
  By Jess
  By Others
  Spanish
  Anfitriones Divinos
  Bitácoras Fénix
  Creadores-de-Alas (WingMakers/Lyricus)
  Escritos de Candace
  Escritos de Otros
  Monjoronsón
  Telemensajes de Candace
  Telemensajes de Jess Anthony
  Telemensajes de Otros
  Chinese
  By Candace
  By Jess
  By Others
  Korean Translations
  Hungarian Translations
  Swedish Translations

Search
[an error occurred while processing this directive]
Political Information Last Updated: Mar 28, 2022 - 12:08:15 PM


BBC Secrets Revealed: Leaked Files Indicate UK State Media Engaged in anti-Moscow Information Warfare Operations In Eastern Europe
By Kit Klarenberg
Mar 11, 2021 - 11:03:25 PM

Email this article
 Printer friendly page Share/Bookmark

https://www.rt.com/russia/517738-bbc-anti-moscow-information/

11 Mar, 2021
Get short URL

BBC secrets revealed: Leaked files indicate UK state media engaged in anti-Moscow information warfare operations in Eastern Europe

FILE PHOTO: The main entrance to the BBC headquarters and studios in Portland Place, London, Britain, July 16, 2015 ©  REUTERS/Peter Nicholls

Follow RT onRT

By Kit Klarenberg, an investigative journalist exploring the role of intelligence services in shaping politics and perceptions.

New documents raise serious questions about how well-deserved British state broadcaster BBC's 'unimpeachable' reputation is, and also what impact its relationship with the UK government has on its supposedly ‘impartial' output.

Within a tranche of secret UK Foreign, Commonwealth & Development Office (FCDO) papers, recently leaked by hacktivist collective Anonymous, are files indicating that BBC Media Action (BBCMA) - the outlets ‘charitable' arm - plays a central role in Whitehall-funded and directed psyops initiatives targeted at Russia.

American journalist Max Blumenthal has comprehensively exposed how, at the FCDO's behest, BBCMA covertly cultivated Russian journalists, established influence networks within and outside Russia, and promoted pro-Whitehall, anti-Moscow propaganda in Russian-speaking areas.

However, the newly released files reveal BBCMA also offered to lead a dedicated FCDO program, named 'Independent Media in Eastern Partnership Countries' and targeted at Georgia, Moldova, and Ukraine. This endeavor forms part of a wider £100 million ($138.9 million) effort waged by London to demonize, destabilize and isolate Russia, at home and abroad.

A Whitehall tender indicates that under the auspices of the project, set to cost a staggering £9 million ($12.5 million) from 2018 to 2021, participating contractors are charged with crafting "innovative... media interventions" targeting individuals throughout the region, via "radio, independent social media channels, and traditional outlets."

Further detail was offered by FCDO Counter Disinformation & Media Development (CDMD) chief Andy Pryce at a June 2018 meeting with prospective suppliers.

READ MORE Happy birthday, international spying network! Britain's GCHQ and America's NSA hail 75th anniversary of their allianceHappy birthday, international spying network! Britain's GCHQ and America's NSA hail 75th anniversary of their alliance

He made it clear that the effort's ultimate goal was to "weaken the Russian state's influence," via the co-option of journalists and media organizations in target countries via funding, training, and surreptitious production of anti-Russian, pro-Western content. "Girls on HBO... but in Ukraine" was, bizarrely, one suggested example of such activity.

In response, BBCMA submitted extensive proposals, in conjunction with Thomson Reuters Foundation (TRF), the global newswire's "non-profit" wing, and since-collapsed veteran FCDO contractor Aktis Strategy.

The project was to be managed and coordinated directly by BBCMA from BBC Broadcasting House headquarters in London, with local support provided by Reuters newswire offices in Kiev and Tbilisi, and Ukraine's Independent Association of Broadcasters.

A dedicated board, comprised of representatives of the contractors involved, the FCDO's CDMD program, and British embassies in the target countries, would also meet privately every quarter to discuss the operation's progress. Publicly, Whitehall's funding and direction of the vast project was intended to be completely hidden.

The consortium boasted of having an existing "strong profile" in Eastern Partnership countries, and conducting "broad consultations" with a number of major news outlets, media organizations and journalists in the region in advance of its pitch.

For example, the National Public Broadcasting Company of Ukraine (UA:PBC) had been approached and offered "essential support," aimed at "improving its existing programs" and "developing new and innovative formats for factual and non-news programs."

BBCMA was moreover said to be "already" working on building the capacity of Kiev-based Hromadske TV, and wished to use the FCDO program to extend this assistance to "co-productions" and "building support to Hromadske Radio."

Launched with initial funding from the American and Dutch embassies in Ukraine, Hromadske began broadcasting in November 2013 on the very day Viktor Yanukovich's administration suspended preparations for the signing of an association agreement with the European Union, and went on to extensively cover the resultant Euromaidan protests, which eventually unseated the government the next year.

It subsequently received support from Pierre Omidyar, billionaire founder of The Intercept, who bankrolled a number of opposition groups in the country prior to the coup. In July 2014, Hromadske anchor Danylo Yanevsky abruptly terminated an interview with a Human Rights Watch representative after she consistently refused to blame Russia for civilian casualties in the Donbas conflict, despite his repeated demands.

Beyond dedicated news platforms, the consortium also pledged to enlist "local" and "hyperlocal" media outlets, as well as "freelancer journalists," bloggers and "vloggers" for its information warfare efforts.

ALSO ON RT.COMExposed: How British state tries to weaponise Russian-speakers in Baltics as ‘agents of change' in operation to ‘weaken' Moscow

BBCMA argued "journalism education" locally would be a "long-term investment" - in other words, the identification, cultivation, and grooming of a network of reporters in the countries who could be relied upon to take the Whitehall line in future.

As such, the organization sought to establish a journalism training center in Gagauzia, Moldova in collaboration with NGO Media birlii - Uniunia. The autonomous region, bordered by Ukraine's Odessa Oblast, was said to be home to "six TV companies, four radio stations, six newspapers and five web portals" potentially ripe for influence and infiltration by BBCMA - and in turn, the FCDO.

In Georgia, BBCMA visited the offices of Adjara TV"to discuss training priorities and possible co-productions." The station was reportedly interested in developing "youth programming," which represented "a gap in the market" in the country.

In June 2020, Georgia's Coalition for Media Advocacy slammed Adjara for its "persecution" of "outspoken journalists expressing dissenting opinions," after it fired newsroom chief Shorena Glonti.

Strikingly, the Coalition is funded by US regime-change agency, the National Endowment for Democracy, which supports numerous anti-Moscow initiatives worldwide. Perhaps Glonti had been too well-trained in "weakening the Russian state" for the broadcaster's liking.

The consortium furthermore proposed to tutor and support "independent" online Georgian news outlets, including Batumelebi, iFact, Liberali, Monitor, Netgazeti, and Reginfo.

READ MORE Russian media outlets linked to British state conjure up false story blaming RT for Amnesty's downgrading of Navalny's status

Russian media outlets linked to British state conjure up false story blaming RT for Amnesty's downgrading of Navalny's status

Estonia's Digital Communications Network - financed by the US State Department - would be central to these efforts, offering lessons in "building online audiences, innovative business models and reaching out to breakaway regions susceptible to Kremlin narratives."

The importance of "target audiences in breakaway regions" is outlined in another file, which explicitly states that the consortium would work closely with "independent outlets in proximity of non-government-controlled areas of Donbas in Ukraine, Transnistria in Moldova and Abkhazia and South Ossetia in Georgia."

This undertaking aimed to counter the output of "separatist" media, and thus manipulate "hard-to-reach audiences," which was "critical to achieving the project's objectives."

Any and all support covertly provided under the program was to be thoroughly intimate indeed, with "mentors" from the consortium "embedded" in target organizations, in order to provide "bespoke support across editorial, production and wider management systems and processes as well as on the co-production of content."

These "mentors" include current and former BBC journalists.

"Our ability to recruit talented and experienced BBC staff is a great asset which will be harnessed for this initiative," BBCMA promised.

These individuals may have been central to program efforts, if BBCMA's pitch to the FCDO was accepted. For instance, UA:PBC was said to be "very interested" in receiving help from BBCMA to develop a "new debate show" and "discussion programming" to "enable audiences to think critically about the process and choices," "counter disinformation" and "dispel rumors."

Lofty objectives indeed, although commitments to nurturing analytical skills, thinking and debunking propaganda ring rather hollow when one considers the station's output was perceived to be so overwhelmingly biased in favor of the government, opposition candidate Volodymyr Zelensky boycotted the channel's official election debate during the 2019 presidential election.

BBCMA also proposed to establish an "independent" news platform in Ukraine, "timed for the run up to the 2019 election," which would publish "vetted news content" freely syndicated to local and national media.

If the approach in Kiev was "successful," the consortium would replicate the exercise in Georgia for the country's 2020 election. Strikingly, the proposal brags of TRF's experience establishing such platforms elsewhere, for example "the award-winning Aswat Masriya" in Egypt.

Other leaked files indicate the endeavor, founded after the 2011 revolution in Cairo, was secretly funded by the FCDO to the tune of £2 million ($2.8 million) over six years, and run out of Reuters' Egyptian offices.

ALSO ON RT.COMFrom Telegram to elections: Leaked documents expose sinister workings of UK government's anti-Russian ‘troll factory'

Over its lifespan, Aswat Masriya "became Egypt's leading independent local media organization" and one of the most-visited websites in the country, providing news in English and Arabic, which was syndicated widely the world over. Its true, clandestine purpose seems to have been granting London a degree of narrative control over news coverage as events unfolded in the country, during its difficult and ultimately ill-fated transition to democracy.

That BBCMA likewise intended to use news coverage to influence politics in Eastern Partnership countries is amply underlined in the newly leaked files, with the organization pledging to "encourage" local news outlets to meet with "local stakeholders," including lawmakers and community leaders, in order to "cement the media as a key governance actor."

The organization furthermore sought to "foster a debate" in target nations, by producing wide-ranging analysis of the media environment therein. Its "long track record" of comparable efforts in "diverse" countries, including those "experiencing Arab uprisings," had allegedly "shifted government policy."

One objective of these lobbying efforts was achieving "a more enabling operating environment" for "independent" media in the target countries - i.e. ensuring regulations in the region were suitably conducive to and protective of the FCDO's secret army of information warfare agents, to allow them to prosper for the duration of the consortium's three-year offensive, and "post intervention."

It's not yet clear if BBCMA was successful in its pitch, and if so, which BBC journalists contributed to the program and as a result are implicated directly in cloak-and-dagger attempts to shape politics and perceptions in Georgia, Moldova, and Ukraine for London's benefit.

It's also unknown whether their commitment to fulfilling the FCDO's objective of undermining Moscow, and furthering Whitehall's interests, truly ends when they return to their day jobs as "objective," "neutral" purveyors of news.

As BBCMA boasts in its pitch, the BBC is "well-known and highly regarded" in the Eastern Partnership countries, and provides "millions of viewers, listeners and online users in the region with world-class news on a daily basis." At the very least, the leaked files make clear that neither the British state broadcaster, nor its FCDO paymasters, has any qualms about exploiting that standing and perceived credibility for malign ends.

Think your friends would be interested? Share this story !




All writings by members of AbundantHope are copyrighted by
©2005-2022 AbundantHope - All rights reserved

Detailed explanation of AbundantHope's Copyrights are found here


Top of Page

Political Information
Latest Headlines
AJ DePriest Uncovers The Enormous Covid Bribes
Israel Stunned by Ukrainian neo-Nazis
Exodus: Jews Once Again Forced into Exile from Beloved Odessa
World Economic Controlled Demolition
Sitrep: UNSC On Biolabs In The Ukraine + Russia Transcript
Lebanon Busts Mossad Spy Ring
George Soros: United States, European Union Must Remove Putin And Xi From Power ‘Before They Can Destroy Our Civilization’
Tucker Carlson Outlines Biden Strategy to Blame Russia for Outcomes of White House Economic Policy
New York Times Reporter Privately Admits Jan. 6 Riot Exaggerated, Disorganized, FBI Informants Involved
Democrat Spending Bill Contains 'Serious Expansion of Federal Gun Control': Gun Rights Group
Fired ER Doctor Tells RFK, Jr. ‘We Just Bowed Down’ Instead of Practicing Science
Here’s How The Freedom Convoy Changed Canada For The Better
Russian MoD: Joint Coordination Headquarters for Humanitarian Response in Ukraine
US Tried To Fund Bio labs In Ukraine As Early As 2005, records show
History Rhyming, Biden Administration Constructs Familiar War Plan Using Qatar as Long-Term Mechanism to Fund Protracted War in Ukraine
Andrei Martyanov Report
W.H.O. Scolds Pandemic Disbelievers: ‘We Warned You’ About Coronavirus
Congress Just Gave Itself A 21 Percent Pay Raise With Pork-Packed Omnibus Bill While Surging Gas Prices, Inflation Hurt Americans
War or Peace: Uncle Sam's Dirty Role In The Ukraine Crisis
White House Briefing Tik Tok Battalion To Advance NATO War Effort in Ukraine